Artikelli sætning institution dativ akkusativ begivenhed

> Fora > Spørgsmål og svar om tyske lektioner > Artikelli sætning institution dativ akkusativ begivenhed

VELKOMMEN TIL ALMANCAX FORA. DU KAN FINDE ALLE DE INFORMATIONER, DU SØGER OM TYSKLAND OG DET TYSKE SPROG, I VORES FORA.
    den hektiske
    deltager

    Venner, jeg kunne ikke opfatte begivenheden med at danne sætninger med artikler. For ifølge sætningsstrukturen bliver ord som dem den zum ins til ord. Jeg tror i tilfælde af wo wohin. Hvordan skal jeg forstå dette?

    tugce_doerj er
    deltager

    Det er faktisk meget let, du skal bare kende spørgsmålet at stille og svaret at give. Nemlig

    Hvem tager altid dativ
    Wohin tager akkusativ.

    artikler er enten akkusativ eller dativ, afhængigt af svaret.
    Hvad bistår du? Ich bin in der Schule
    Hvad skal du gøre? Ich gehe in die Schule.

    Ligeledes bliver præpositioner akkusativ eller dativ afhængigt af situationen. nogle ville bare distribueres, andre bare akkusaiv. Hvis der er bevægelse i sætningen, som hvis du skal et sted, hvis du tager noget et eller andet sted, så vil det være akkusaitv. Hvis der ikke er nogen ændring i situationen, eller der ikke er nogen bevægelse, vil det være dativ. Når du kender denne skelnen, bliver det lettere.

    Ich bin in der Schule aber in einer Stunde fahre ich nach Hause.

    Ich lege mein Buch auf den Tisch, Jetzt lieger mein Buch auf dem Tisch. Når vi siger, jeg lægger bogen på bordet, siger vi på grund af bevægelsen, men så siger vi auf fordi bogen ligger på bordet, og bevægelsen er forbi.

    Ich gehe ins Krankenhaus denn meine mama liegt im Krakenhaus. På samme sted sagde jeg das, med andre ord ins, fordi der var bevægelse, mens jeg gik til hospitalet, og det sagde jeg, fordi min mor var på hospitalet og handlingen var forbi.

    zu dem == zoom
    i das == ins
    auf dem == aufm
    Der er forkortelser som auf das == aufs, men det er mest til zoom og ins. Aufm og aufs bruges meget sjældent.

    Du bør også lære artiklerne som nominerede, erhvervende, dynamiske og genetiske. På samme måde lærer du navnene i deres artikler og i deres travle form. Ligesom der er former for navneord på tyrkisk, er der også på tysk.

Viser 1 svar (1 i alt)
  • For at svare på dette emne skal du være logget ind.