Lektion 15: Perektif – Datid med Di på tysk

> Fora > Tyske tider og konventioner > Lektion 15: Perektif – Datid med Di på tysk

VELKOMMEN TIL ALMANCAX FORA. DU KAN FINDE ALLE DE INFORMATIONER, DU SØGER OM TYSKLAND OG DET TYSKE SPROG, I VORES FORA.
    MuhaяяeM
    deltager
    DAS PERFEKT (FORRETID MED -Dİ)

    • I. FORELØBIGE OPLYSNINGER
    • [/ List]

      Indtil videre har vi studeret nutid (Präsens) og fortid med -di (også kaldet Präteritum eller Imperfekt) på tysk.

      I denne lektion vil vi undersøge emnet Das Perfekt. Perfekt betyder ligesom Präteritum fortid med -di.
      Beskriver de handlinger, der er gjort tidligere.
      Der er visse forskelle mellem de to; Präteritum bruges ofte i skriftsprog, bruges i idiomer, eventyr, romaner eller historier, og Perfekt bruges i talesprog, ikke i romaner og historier.
      Disse to tidspunkter kan henvise til alle fortid i henhold til deres sted bortset fra fortid med mash.
      For eksempel kan de svare til tider som "Jeg arbejdede", "Jeg plejede at arbejde", "Jeg arbejdede", men de bruges ikke til tider med -mish som "Jeg arbejdede", "Jeg arbejdede".

      Som vi har set i vores tidligere lektioner, i Präteritum og Präsens tid,

      SUBJECT + VERB + ANDRE PUNKTER

      Denne rækkefølge ændres imidlertid for Perfekt (fortid med -di). Det mønster, der anvendes i Perfekt, er som følger:

      FAG + HJÆLPERVERB + ANDRE PUNKTER + ESAS VERBAL

      Som det ses her, opstår begrebet hjælpeord som vi ikke har set i vores tidligere lektioner.

    • II. AUXILIARY VERB
    • [/ List]

      To hjælpeverber bruges til at fremstille Perfekt, disse er; HABEN og SEIN er elefanter.
      Disse verb har ikke mening, når de bruges som hjælpeverb, så de kan ikke oversættes til tyrkisk.
      I forbindelse med perfektion anvendes konjugationen af ​​disse verb i nutiden (Präsens). (Forveks ikke med denne regel, vi har givet yderligere oplysninger natur, du skal bare vide)
      Lad os nu give bøjningen af ​​disse verb i henhold til nutiden.

      selskab den COMM SEA
      ben / ich have bin
      sen / du Har bist
      o / er / sie / es hat er
      vi / wir have er
      du / hr habt seidema
      de / sie have er
      Du / Sie have er

      I tabellen ovenfor er de personlige billeder af haben- og sein-hjælpeverb, der er brugt i Perfekt, givet.
      Hjælpeordet vil blive bestemt i overensstemmelse med essensen af ​​cümlen, for eksempel "bin" eller "habe" vil blive brugt som et kumulativt hjælpeværktøj, hvis emne er den første entydige person, "ich".
      Faget bliver den anden flertals person, dvs. en "habt" eller "seid".

      I en sætning, der er etableret med perfekt, er det afgørende, at disse hjælpeværker er konjugeret i forhold til emnet, ovenstående tabel skal huskes, fordi i sætninger lavet med perfekt er der komplementer med fagpersoner.
      Det egentlige verb (partizip perfekt) ændres ikke i forhold til personerne, det er det samme for alle personer (se nedenfor). Derfor har Perfekt konjunktiv-hjælpekompatibilitet i de sætninger, der er etableret i tide.

      Da vi vil bruge et hjælpeverbum efter emnet i Perektif og vi har to hjælpeverber, "haben" og "sein", vil vi i dette tilfælde bruge "haben" eller "sein"?
      Hvilken skal vi vælge fra? Hvad vælger vi?
      Vores svar på disse spørgsmål er som følger: Vi bestemmer, hvilket hjælpeverb vi skal bruge i Perfekt ved at se på hovedverbet.
      Nogle verb er brugt, nogle bruges, nogle verb bruges. Vi bestemmer, hvilken verb der skal bruges ved at se på verbet cümlen.

      Generelt er det mest brugte hjælpeverbum i Perektif "have& Quot; Nogle af de særligt uregelmæssige verb er "være"Bruges.
      Du kan se i hvilket verb beslaglæggelse, verb og verb i følgende verb liste.
      Som vi tidligere har sagt, tysk grammatik har en struktur, der kræver intensiv udenadslære, så haben verbum, med hvilken, det er nødvendigt at huske verbet at se, hvad der er tilgængeligt.
      Her er en lille gruppering; Det bruges som verben "signal", som giver mening til en tilstandstilstand eller bevægelse (fx går ned nedenfra, går ud, går fra højre til venstre eller går i nogen retning på den flade overflade).

      For at se de mest brugte uregelmæssige verbs sammen med deres betydning, for at finde ud af med hvilke, klik her men hvis du ikke er fortrolig med emnet, læser du først til slutningen.

    • III. ESSENTIAL VERB (PARTISIP PERFEKT)
    • [/ List]

      Partizip Perfekt, Perfekt er en speciel form for verb, der bruges til konstruktion af sætninger.
      Samtidig bruger vi Partizp Perfekt-tilstanden af ​​verbene, samtidig med at vi skaber Plusquamperfect-tiden, vi ses i fremtiden.
      Partizip Perfekt er ikke bøjningen af ​​et verb i henhold til personen, det er en version af verbet opnået ved at tilføje nogle vedhæftede filer til verbet, og det er nødvendigt at huske Partizip Perfekt-tilstandene for verbene for at lave en sætning i Perfekt (fortid med -di).
      Som vi har set i vores tidligere lektioner, bragte vi nogle suffikser til verbets rod for at lave en sætning i Präsens, det vil sige i nutid eller i Präteritum, men Perfekt er ikke sådan i tide. af verbet bruges i sætninger etableret i Perfekt-tid, infinitiv form bruges ikke, eller verbet er rodfæstet. Ændring af vedhæftede filer i henhold til individer medbringes ikke.
      Partizip Perfekt, for enden ligger i sætningen og partier af değişmez.perfekt tid sætninger hjælpe- verber skiftende intet i forhold til, når opsætning af partiet, vigtigste verbum (her navnet på Partizip Perfektlerini) ændring i henhold til person, er genstand for en stat .ie straf for alle personer i væsentlig grad påvirke faktiske.

      Faktisk dannede Perfekt Partizip verbum nogle vedhæftede filer tilføjet, men fordi de særlige uregelmæssige verber i disse bilag under, hvad der vil blive tilføjet for at være sikker, blev nemlig Perfekt Partizip tilfælde forårsaget handlinger af manglen på en specifik regel skal individuelt vide.
      Men en simpel regel for regulære verb kan gives, og det er muligt at konstruere Partizip Perfekt formerne for regelmæssige verb ved at gøre denne regel.

      Partizip Perfekt af almindelige verber opnås ud fra følgende regel:

      ge smykker + Root of verb + t smykker

      Eksempler:

      "lieben"Værdets rødder"liebe"For at opnå ordet Partizip Perfekt tilstand af verbet, ge i slutningen af ​​roten t Vi tilføjer.
      Jeg mener: ge lieb t


      geliebter (Bemærk: For at finde roden af ​​et verb, fjernes det infinitive suffiks, hvor det infinitive suffiks er -en, så ordet lieb forbliver.)

      høre roden af ​​verbet høre roll. For at opnå Partizip Perfekt formen af ​​dette verb, ge til slutningen af ​​roden. t Vi tilføjer.
      Jeg mener: ge h t


      hørt

      Derfor lieben Partizip Perfekt af verbet geliebter d. høre Partizip perfekt af verbet hørt roll.
      På denne måde kan du oprette Partizip Perfekt former for regulære verb.

      Som vi sagde før, er der mange undtagelser fra den tyske grammatik. Der er nogle få undtagelser.
      1. Nogle regelmæssige verbs går ikke forud for dem.
      2. Tilføjer en t-tag til verb, hvis rødder slutter med d, t, m, n, og indtaster et bogstav e mellem t-mærket og verbetroten.
      Derfor skal også de verb, der hører til denne gruppe, blive gemt.
      Hvad angår uregelmæssige verb; Desværre kan en sådan regel ikke gives for uregelmæssige verb. Derfor bør hvert uregelmæssigt verb, i det mindste partizip Perfekt af de mest anvendte, huskes en efter en.
      Information om Partizip Perfekt af uregelmæssige verb vil blive givet nedenfor.

      Lad os fortsætte med et par små eksempler for at samle emnet og Perfekt tid til at skrive sætninger etableret.

      Enkle sætninger etableret i fortid med perfekt:

      ich habe gehört: Jeg hørte

      ich: Emne (1. singular person)
      habe: Auxilary verb (konjugation af haben verb ifølge 1. singular person)
      gehört: hovedbetegnelsen (Partizip Perfekt af verbet hören)

      Her brugte vi hjælpearbejdet "haben", fordi "haben" bruges sammen med verbet "hören" ((Memorisering).

      sie haben gehört: De hørte

      sie: Emne (3. flertals person)
      verb (konjugation af verbet haben efter flertallet)
      gehört: Hovedord (Partizip Perfekti af verbet verb)

      er hat hørt: Hørt

      er: Emne (3. singular person)
      linje: hjælpeord (konjugation af verb haben af ​​3.
      gehört: Hovedord (Partizip Perfekti af verbet verb)

      ich bin erkrankt: Jeg blev syg (syg)

      ich: Emne (1. singular person)
      bin: Hjælpeværktøj (sein verb 1.
      erkrankt: Hovedværket (Partizip Perfekti af verbet erkranken)

      Her bruger vi verbet "sein", fordi en sein "bruges sammen med verbet" early r (Memorization).

      sie ist erkrankt: Syk (syg)

      sie: Emne (3. entallet person)
      ist: Hjælpesæt (konjugation af signalord af 3.
      erkrankt: Hovedværket (Partizip Perfekti af verbet erkranken)

      Som det ses i de enkle eksempler ovenfor, ændrer Partizip Perfekt (egentlig verb) ikke i forhold til individet, forbliver det det samme for alle individer.
      Hjælpeprojektet følger emnet, for eksempel er det tilstrækkeligt at ændre fagets position med hjælpeprojektet for at lave en sætning.

      er hat hørt: Hørt.
      hat er hørt? : Hørt?

      du har gehört: Du har hørt.
      har du hørt? : Har du hørt det?

      som eksemplificeret.

      nu har vi lært hovedelementerne i Perfekt, det er disse; sæt ordre, hjælpeord og partizip perfekt.Nu vi skriver et par eksempel sætninger. Der er ingen forskel mellem regelmæssige og uregelmæssige verb i fiktion, den eneste forskel er oprettelsen af ​​Partizip Perfektlerdir.

      Så lad os give betydningerne af de mest almindeligt anvendte uregelmæssige verb, Partizip Perfects og hjælpeprojektet (sein / haben), der skal bruges en efter en.

      german-perfect1.png
      german-perfect2.png
      german-perfect3.png

      I den første kolonne (længst til venstre) i tabellerne ovenfor gives infinitiv form af verbet, i anden kolonne gives partizip Perfekt form af verbet, dette er den del, der vil blive brugt til at lave en sætning i Perfekt. Partizip Perfekt af hvert verb skal huskes. I kolonnen vises det ekstra verb, der skal bruges med dette verb.
      I Perfect bruges mest hjælpeverbet "haben". Vi har forsøgt at inkludere næsten alle de uregelmæssige udsagnsord, der er brugt sammen med "sein" ovenfor. Derfor vil det højst sandsynligt være korrekt at bruge haben med et verbum, der ikke er med i tabellen ovenfor.

    • IV. PRØVESITER
    • [/ List]


      Ich habe gespielt: Afspilning.

      Ich habe in diesem Garten gespielt: Jeg spillede i denne have.

      Muharrem und seine Frau haben in diesem Garten gespielt: Muharrem og hans kone spillede i denne have.

      Ich habe aufgeräumt: Jeg samler.

      Ich habe mein Zimmer aufgeräumt: Jeg pakket mit værelse.

      Ich habe gestern mein Zimmer aufgeräumt: Jeg pakket mit værelse i går.

      Ich habe stern Abend mein Zimmer aufgeräumt: Jeg pakket mit værelse i aftes.

      Hast du dein Zimmer aufgeräumt? : Pakte du dit værelse?

      Fabrik gearbeitet: Vi arbejdede i denne fabrik.

      Muharrem hat sein Auto verkauft: Muharrem solgte sin bil.

      Hat Muharrem sein Auto verkauft? : Har Muharrem solgt sin bil?

      Ich bin gestern zum Arzt gegangen: Jeg gik til lægen i går.

      Er du sikker på at du har det? : Gik du til lægen i går?

      Ihr seid gestern ins Kino gegangen? : Gik du i film i går?

      Ich bin i die Türkei gefahren: Jeg tog til Tyrkiet.

      Er du gesehen? : Så du min nye skjorte?

      Således er vi færdige med emnet Das Perfekt, i vores næste lektion vil vi dække emnet Plusquamperfekt (fortid med mish).

      …Den største gave og pligt på dette tidspunkt er at frelse troen og arbejde på en måde, der styrker andres tro. (Bediuzzaman)

    nat 2
    deltager

    Ic habe gestern abend Suppe købt. I går kogte jeg suppe.

    Ich habe heute morgen mit meiner Freundin gefrühstückt. (I morges havde jeg morgenmad med min ven.) ;D

    Meine Freundin hat i Lotto Geld vandt. (Min ven vinder penge fra Lotto.)

    Ich habe letzte Woche meiner Mutter geholfen.
    Jeg hjalp mamma i sidste uge.

    ICH habe fast seid 1 Monat bredere med den tyske Übüng angefangen. (Jeg begyndte at arbejde igen i Almaca i omkring en måned.)

    Er det sandt, at der ikke er nogen måde... ::) flov over:)

    MuhaяяeM
    deltager

    2. som om der er noget mærkeligt i sætningen ;)

    nat 2
    deltager

    Jeg tror jeg har rettet det. ;D
    Mr. Muharrem, jeg er i problemer på grund af min skødesløshed, nu skammer jeg mig :)

    MuhaяяeM
    deltager

    Jeg så ikke noget der blev bedre, ser jeg det forkert eller???

    nat 2
    deltager

    Jeg så ikke noget der blev bedre, ser jeg det forkert eller???

    flov:) ??? ::)

    MuhaяяeM
    deltager

    Okay, oversættelsen er også ændret, nu er det ok :)

    nat 2
    deltager

    Okay, oversættelsen er også ændret, nu er det ok :)

    halayy:) dans:) klap:) yuppie:) halayy:)

    yanliz008
    deltager

    Tak for sætningerne

    Wappo
    deltager

    Wow, må Gud velsigne dig... Når vi sidder fast på den måde, kommer vi her og tjekker det ud... Mange tak... ;)

    dielosch
    deltager

    Hvordan gør vi dem negativt?

    ÖZGE94
    deltager

    Kan nogen venligst forklare den perfekte form af verbet "teilnehmen"????

    daphnexnumx
    deltager

    hej jeg har netop opdaget dette websted, men tak så meget det er smukt beskrevet. Jeg har været i Tyskland i 2 måneder, og jeg forsøger at lære tysk er meget svært for mig, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg kan stadig ikke gøre en ordentlig sætning og kan ikke tale, vær venlig at hjælpe mig. tak

    ashley
    deltager

    Kan nogen venligst forklare den perfekte form af verbet "teilnehmen"????

    finansiering teilgenom

    i ssse
    deltager

    dans :)

    stjerne22
    deltager

    Hej, jeg har brug for presserende perfekte sætninger. Tak

Viser 15 svar - 1 til 15 (23 i alt)
  • For at svare på dette emne skal du være logget ind.